Hosszas agyalás és nem kevés vita árán sikerült meggyőzni a baráti társaságomat, hogy igenis érdemes lesz beszerezni a A nyugati királyság építőmestereit. A játék végén pedig mindenki azzal jött, hogy ezt muszáj lesz még sokszor elővenni. Most pedig megpróbállak meggyőzni, kedves olvasó, hogy nem kell félni a hosszú szabálykönyvtől, ezért a játékért megéri kibírni!
Nem volt könnyű az építészek dolga a IX. századi Frank Birodalomban sem. A királyt lenyűgözni csak azoknak lehet esélye, akik ügyesen egyensúlyban tudják tartani az olcsóbb építkezéshez néha óhatatlanul szükséges "fű alatti" beszerzéseket és a becsületesen kitermelt nyersanyagok arányát. Hogy tisztességes maradsz-e vagy sem, csakis a Te döntésed...
Habár A nyugati királyság építőmestereit nem egy kategóriában jelölték díjra már a megjelenésének évében, 2019-ben hozta el az első díját, a Mensa Select díjátadóról.
Életkor
12+
Játékosszám
Közös (2 és felette)
Játékidő
Maratoni (60+ perc)
Kategória
Stratégiai
Ez a hosszú, mégis izgalmas stratégiai játék elsőre elrettenthet a novellának is megfelelő szabálykönyvével. Bár okkal tűnhet rémisztőnek a 20 oldalas szabályzat (és a plusz 8 oldalas segédlet), de elég egyszer (alaposan!) átolvasni, hogy megértsd, onnantól kezdve összeáll a kép, és a kártyák és a tábla jelölései a játék minden kis részletét egyértelművé fogják tenni. Utána csak egy-két kérdésnél kerül elő a szabálykönyv, mi is inkább a segédletet forgattuk, hiszen abból kellettek a segédek képességei, és az építményhatások (+ az egyszemélyes játékmód, de erre majd a végén kitérek).
A birodalom alapjai (játékmenet)
Mint minden jó birodalomnak, ennek is az alapja a különböző rangok - na jó, valójában a pontok. A játékosok célja alapvetően a pontgyűjtés, amelyet elsősorban a katedrális és a különböző építmények építésével (és az erényesség számszerűsített skálájával, az erényszinttel) lehet szerezni. A játéktáblán különböző helyek jelölik a lehetséges akciókat, mint például az erdő, a műhely vagy a fekete piac - csak hogy néhányat említsek a 12 különböző helyszínből, és ezáltal akcióból, amikből válogathatunk.
A nyugati királyság építőmesterei egy munkáslehelyezős játék. A játék elején mindenki 20 munkással kezd, és őket kell a játéktáblán elhelyezni, hogy nyersanyaghoz (fa, kő, agyag és arany) jussunk. Mivel a játék fő mozgatórugója a nyersanyag, így minél több munkásunk van egy helyen, annál nagyobb hasznot tudunk húzni belőle. Például, 3 munkás 3 fát tud kitermelni, de ha már az 5. emberünket helyezzük le az erdőbe, akkor 5 fa éri a markunkat.
Az ezüstművesnél még több ezüsthöz juthatunk (erre az adófizetésnél, a segéd felbérlésénél van szükségünk). De ha elég merésznek érzed magad és bevállalod az erényszinted csökkenését, akkor akár az adópultról is ellophatod a bevételt.
Természetesen nem csak legális lehetőség van a nyersanyag megszerzésére - ott a feketepiac is, ahol egyszerre több nyersanyaghoz is hozzájuthatunk. Bár az alvilági kereskedelemnek is megvan az ára: erről a helyről csak a feketepiac újranyitásával szerezhetjük vissza az embereinket - vagyis nem szerezhetjük őket vissza egyből, mert előbb a fogdába kerülnek, onnan pedig egy munkás “feláldozásával” tudjuk kiváltani a priuszos kollégákat.
Mindenkinek elkél egy kis segítség
A játék során nem csak nyersanyagot kell gyűjteni. Fel tudunk, és bizonyos épületekhez fel kell bérelnünk különböző segédeket (kék kártyák), akik a játék végéig segítik az építkezéseinket. Ehhez a műhelyhez kell lépnünk és adót sem árt fizetnünk. Na meg, azért is érdemes akár több segédet is felbérelni, mert mentesíthetnek bizonyos kötelezettségek, például az adófizetés alól, vagy több nyersanyaghoz juthatunk általuk.
A műhelynél továbbá két munkás után húzhatunk új épületkártyát (zöld kártyát) is, amelyekre az építkezéseknél - pontgyűjtésnél - van szükségünk.
Jó tettedért jót várj, avagy a karma működik
Ha azt látod, hogy valakinek túl sok munkása dolgozik egy helyen, dönthetsz úgy (a barátságotokért cserébe), hogy elkezded túszul ejteni őket. Erre a városközpont akciójával van lehetőség. Odahelyezed a munkásod és ezüstnyi adóért cserébe egy tetszőleges helyről összegyűjtöd valakinek az embereit, hiszen itt senki sincs biztonságban. Fontos, hogy ezek a munkások a karaktertábládra kerülnek és későbbi akció során helyezheted be őket a fogdába, természetesen jutalomért cserébe - aztán pedig ne lepődj meg, ha véletlen a te embereidnek is nyoma vész!
A Fogdából egyszerű kiváltani az embereidet: csak oda kell lépned az alatta lévő körbe és meg is kaptad őket! Érdemes arra figyelni, hogy a feketepiac újranyitása előtt kihozd őket - ha bent maradnak, lejjebb mehet az erényszinted és beszerezhetsz adósságkártyákat, amiket ha nem fizetsz ki, a játék végi pontszámod bánhatja.
Ugyanitt, a fogdánál tudsz kifizetni adósságkártyákat, vagy ezüstért cserébe valaki más karaktertáblájáról visszaszerezni az embereidet.
Nyersanyagom erényre váltom - vagy inkább márványra?
A királyi tárháznál két fajta akciót tudsz végrehajtani erényszint növekedés vagy márvány reményében. Ilyenkor egy munkásodat lehelyezed a tárháznál és adott nyersanyagért cserébe (fa, kő, agyag) növelheted az erényszinted, vagy márványt vehetsz.
Egy magáért - mindenki a katedrálisért!
Végül is a játék célja, hogy a városházán munkásokat le- és befektetve építkezzünk - mindenki a kezében lévő épületeket építheti meg első körben - és minél több pontot szerezzünk. De ha a közösségért cselekednél (na nem mintha osztoznál a pontokon), akkor a katedrálist is építheted.
A játék vége
Ha a városházán a játékos szám szerinti minden hely betelt, akkor véget ér a játék, és jöhet a pontszámítás. Ehhez például érdemes elővenni papírt és tollat.
Aztán még nem is szóltam a plusz lehetőségekről. Ha túl könnyűnek ítélitek meg a játékot, akkor fordítsátok meg a karaktertáblákat, és próbáljátok ki a játék variánsát! Ebben a verzióban mindenki más alapról és más esélyekkel indul. Sikerült ezt is kipróbálnunk, de csak három fővel, így meg nem igazán jelentett nagy különbséget. Ha jól taktikázol - vagy jó karakterlapot húzol, akkor könnyű behozni a “hátrányt”.
A másik előnye a játéknak, hogy egyedül is lehet játszani vele. A játékban van egy kvázi automata ellenfél, Konrád vagy Alfréda, és van hozzájuk egy alap pakli. Evidensen ebben a verzióban te forgatod az ellenfeled lapjait és “helyette játszol”. A te köröd ugyanúgy az eredeti szabályok szerint történik. Bár engem nem sikerült az egyszemélyes játékmenetnek meggyőznie - mivel én inkább szeretek másokkal együtt játszani, - de ha valaki erre vágyik, akkor is jól működik a játék. Mert hát én is jártam már úgy, hogy szerettem volna játszani, mások pedig nem értek rá, és olyan esetekben biztosan elővettem volna ezt a játékot én is.
Elsőre félve álltunk neki több fővel, (hosszú szabályzat, bonyolult játékmenet stb.) elég, ha hárman vagyunk, nem kell ezt túlbonyolítani, a dobozra is az van írva, hogy minimum 60 perc. Hát az első kör bőven volt annyi, ha belevesszük a szabályzat elolvasását. De, ahogyan belejöttünk és elkezdett pörögni a játék, volt olyan kör, ami csak fél óra volt.
Végül csak kipróbáltuk a maximális létszámmal (5 fővel) és kellemesen csalódtunk. A játék sokkal hosszabb volt, de sokkal izgalmasabb is. Ez pont az a játék, amelynél ajánlom a több főt, sokkal jobban kellett taktikázni, komolyabban gondolkodtatott.
A katedrális építés nem feltétlenül éri meg, nem ad elég pontot a győzelemhez, de van hogy ezeken a plusz pontokon múlik egy-egy meccs végeredménye. Úgy gondolom, hogy ha jó épületeket építesz fel, akkor is van elég esélyed a győzelemre.
A játéktábla grafikája (együtt a többi kártyával) gyönyörű és a játék nagyságához viszonyítva részletes. Bőven el lehet férni rajta (bár a játékhoz nem árt egy nagyobb asztal), akárhány munkást pakolunk a táblára, az nem lesz zsúfolt. A játékmechanizmus igazából könnyen megtanulható (hiába a 20 oldalas szabályzat) és szépen lehet vele haladni.
A nyugati királyság építőmesterei kiváló azok számára, akik szeretik a hosszabb, de nem feltétlenül maratoni hosszúságú játékot. Ha nem vagy biztos benne, hogy a munkáslehyezős játék milyen, hogyan működik, akkor tudom ajánlani, első ilyen típusú játéknak kiváló. A kezdőket se rettentse el a szabályzat, a játék tényleg könnyen tanulható - még az az ismerősöm, aki ritkán játszik bonyolultabb játékokkal, is hamar felvette a fonalat és belejött a játékba.
Te kipróbáltad már A nyugati királyság épíőmestereit? Ha igen, írd meg a tapasztalataidat kommentben. Ha pedig még nem sikerült játszani vele, akkor várunk szeretettel a Horvát utcai üzletünkben szombatonként az ingyenes társasklubban, ahol sok-sok más játék között ezt is kipróbálhatod!