Amikor a mesterséges intelligenciáról vagy röviden az AI-ról beszélünk, mindig két film ugrik be hirtelen. Az egyik a sokunk számára biztosan ismert Steven Spielberg alkotása az AI-Mesterséges értelem, a másik pedig a Joaquin Phoenix főszereplésével készült A nő. Mindkét alkotás elgondolkodtató és a gépek/technológia-ember kapcsolatát mutatja be a jól indulttól a végére mégis minden elromlikig.
Illetve a Netflix egyik nagy sikerű sorozatában, a Black Mirrorban is találhatunk számtalan ilyen epizódot, ami megmutatja, hogy mennyi lehetőséget, de ugyanakkor veszélyt is rejt ez az út.
A társasjátékok világa változatos akárcsak egy jól felszerelt könyvtár és megannyi lehetőséggel rendelkezik. Alkotói, kreatív, logikai döntések, mechanikák sokasága, ahová éppen belepasszol mostani korunk talán egyik legnagyobb vívmánya, a mesterséges intelligencia, ami annyi fejlesztés után is mondhatni, hogy még mindig az út elején jár. Gondoljunk csak bele, hogy hol lehet az AI határa vagy a kiaknázásának a vége 5-10-20 év múlva, és addigra hogyan fogja átalakítani az egész életünket?
De hogyan kap szerepet az AI a társasjátékok világában?
2 éve szinte bombaként robbant be a Chat GPT a köztudatba, hiszen ez a mesterséges intelligencián alapuló szoftver bárki számára elérhetővé vált. Lehetővé teszi az interaktív kommunikációt program és ember közt, ami folyamatosan tanul, hiszen hatalmas mennyiségű internetről elérhető szöveges adatbázis áll rendelkezésére. Egyre gyakrabban hallhatjuk azt a mondatot, ha nem tudunk valamit, hogy: „Nincs gond, megkérdezem a Chat GPT-t.”
De nemcsak kommunikációra, hanem önálló szövegalkotásra is képes, a megadott promtok úgymond parancsok segítségével. Képes verseket, novellákat, hangulati leírásokat alkotni, sőt akár egy közepesnek ítélt házi dolgozatot is elkészít adott témában. (A diákokat valószínűleg ezen a ponton kezdte el jobban érdekelni a dolog.) A szövegalkotás után mindenképp meg kell említenünk a vizuális alkotásokat létrehozó AI-kat is.
Ezek közül talán a leghíresebb a DALL-E , amit ugyanúgy az OpenAI cég fejlesztett ki és tett elérhetővé, mint a Chat GPT-t. De megemlíthetjük a Midjourney-t vagy a Stable Diffusion-t is – rengeteg ilyen típusú alkalmazással találkozhatunk az interneten. Ezek a szoftverek képalkotásban jeleskednek, a beírt frázisok, szövegek, mondatok alapján megalkotják azt a képet, amit látni szeretnénk- legalábbis ahhoz nagyon hasonlót.
Mivel óriási mennyiségű információt tudnak feldolgozni ezek a programok, igen rövid idő alatt, így a szakemberek számára rengeteg időt és energiát spórolnak és még új ötleteket is adnak. Egy társasjáték létrejöttében pedig ezek igen hasznos eszközök. Nézzük meg részletesen, milyen területeken is nyújthatnak vagy nyújtanak segítséget.
A társasjátékoknál, mely területeken nyújt segítséget az AI.?
Dizájn és illusztráció
Az AI figyelemre méltó előrehaladást ért el a dizájn és illusztráció területén is. Ultrarealisztikus vagy művészi képeket képes létrehozni, amelyek a társasjátékokhoz is jól passzolnak, különösen, ha fantasy, sci-fi témában indulunk el. Az elkészült sokszor valóban lenyűgöző alkotásokhoz a dizájnereknek továbbra is be kell avatkozniuk, hogy kiigazítsák az illusztrációkat, és nekik is meg kell tanulniuk, hogy világos útmutatást adjanak az AI látásmódjához. Sok esetben azonban gyakori probléma, hogy ha például ugyanazt a karaktert többször is szeretnénk ábrázolni, nem biztos, hogy ugyanolyan hangulatú képet és 100%-ban ugyanazt az alakot kapjuk vissza, illetve a mesterséges intelligencia által alkotott képek például a végtagok ábrázolásában még nem az igaziak.
Egyelőre a művészeknek egy ötletbánya és időtakarékos eszköz, akárcsak a korábbi digitális eszközök. A Mars Terraformálása kiegészítők a Kezdetek 2 és az Automa játékokhoz is az AI képzelőerejét hívták életre a Fryxgamesnél.
Fordítások és lektorálás
A mesterséges intelligencia ezen a területen egyértelműen kiemelkedő. Rengeteg idő és energia spórolható meg általa. A fordításai egyre természetesebbek, és vannak már olyan rendszerek, amelyek figyelembe veszik a kontextust, figyelnek a kulcsszavak használatára, valamint a szöveg stílusára, hangulatára. Természetesen nem árt itt sem átnézni az elkészült munkákat, de a társasjáték kiadásban ez is hasznos funkció.
Játéktesztelés
A mesterséges intelligencia jelentősen javíthatja a játéktesztelést és az egyensúly megtalálását, különösen a „mechanika által vezérelt” játékoknál. Több ezer játék rövid időn belüli szimulálásával a mesterséges intelligencia azonosítja a lehetséges problémákat, és kiigazításokat javasol. Ez a folyamat leegyszerűsíti a fejlesztési szakaszt, és segít a tervezőknek a játékélmény javítására összpontosítani. (A Catannál és a Ticket to Ride sorozatnál is használtak már AI-t a fejlesztők a játékmenethez.)
Az AI segíthet a játékok továbbfejlesztésében is. Új mechanikákat, például olyan szóló módokat, amiket automata néven is használunk, kiegészítőket találhat ki meglévő játékokhoz, valamint új történeteket, karakter háttereket, küldetéseket és kihívásokat. De persze számtalan új ötlettel is elláthatja a játékkészítőket új társasjátékok megvalósításában.
Adatvezérelt eredmények
Számtalan adat elemzésével az AI értékes betekintést nyújthat a tervezőknek a játékosok viselkedésének, preferenciáinak megértésébe és elemzésébe. Ezek az információk további ötleteket inspirálhatnak a következő játékokhoz, melyek még inkább közönségkedvencekké válhatnak.
Konklúzió
Hogy a mesterséges intelligencia jelen lesz-e a jövő társasjátékainak tervezésében? Kétségtelenül igen. Jelen pillanatban az ebben rejlő lehetőségeket kiaknázva és erősségeit kihasználva a társasjáték-tervezők és -fejlesztők könnyebben, gyorsabban valósíthatják meg új játékprojektjeiket, és még jócskán találhatnak új ötleteket is.
Így a címben feltett kérdésre a válasz, hogy barát vagy ellenség egyelőre abszolút barátként gondolhatunk erre a technológiára. Az a szenvedély és lelkesedés, valamint azok az alkotói folyamatok, amelyek a középpontban állnak egy új játék születése kapcsán, nem helyettesíthetik az embert, és mindaddig nem is fogják, amíg az AI által generált képek például szabadon felhasználhatóak, így egy grafikusi csapat mindig jól fog jönni, hogy az elkészült alkotásokon módosítsanak.
Az AI adja a hatékonyságot, míg az ember a kreativitást és a lelket a projektekhez.