Hogyan alakultak ki a gyűjthető kártyajátékok?
A gyűjthető kártyajátékoknál az első, hogy találkozunk a TCG és CCG kifejezésekkel. A TCG a Trading Card Game rövidítése, míg amit CCG-nek (Collectable Card Game) is szoktak nevezni, az egy átfogóbb név a gyűjthető kártyákra. A legtöbb, de nem minden TCG egyben CCG is, de nem minden CCG TCG, akár a bogár és a rovar kapcsolata. Erre a lentebbiekben fogunk egy kicsit jobban kitérni, de ne rohanjunk annyira előre.
Olvass tovább és ismerjük meg együtt ezt a világot egy kicsit közelebbről.
Napjainkban ismét óriási rajongás veszi körül a gyűjthető kártyajátékokat. Egyes kutatások alapján ezt valahol a pandémiának is köszönhetjük. Az emberek többet voltak otthon és visszanyúltak azokhoz a dolgokhoz, amikkel szívesen töltöttek időt, valamint a fiatalabb generáció is becsatlakozott ebbe az izgalmas világba, hiszen az általuk is jól ismert sorozatok is bekerültek a játékba, pl.: Pokémon, Star Wars.
Egy 2019-ről 2020-ra végzett eBay-jelentés alapján ez az iparág 142%-os növekedésnek indult, ami 4 millióval több kártyát jelent az előző évhez képest. Így egyértelműen kijelenthetjük, hogy beköszöntött a gyűjthető kártyajátékok virágkora, és ismét beindult a gépezet, hiszen a hajdani rajongótábor felébredt téli álmából és újabbnál újabb fanokat hódít meg magának.
Ezek a kártyajátékok külön szabályrendszerrel rendelkeznek, és főleg a fantasy és az anime világából merítenek (Yu-Gi-Oh). Különböznek a társasjátékokból ismert pakliépítős, deck-building játékmechanikáktól. Eredetileg csak kártyák kellettek a játékhoz, azonban napjainkban kiegészülnek figurákkal, tokenekkel, jelölőkkel, játékmatracokkal.
Egy-egy játékhoz akár több ezer játékoskártya is kapcsolódhat. Ezeket az univerzumokat folyamatosan bővítik, akárcsak a táblajátékoknál, kiegészítőket készítenek hozzájuk, melyek továbbviszik a játék fonalát, vagy éppen nehezítenek rajta. Természetesen ne feledkezzünk meg a kártyavédőkről sem, amelyekből nem ritka, hogy az értékes lapokra kettő is kerül, hogy biztosan védve legyen a kártya. A színezett, azonos hátoldalú kártyavédő sok versenynél követelmény is egyben, hiszen így a legkisebb az esély, hogy a játékos a hátoldala alapján felismeri az értékesebb kártyákat (sérülés, vagy szándékos megjelölés segítségével).
Ha szereted a D&D-t, a fantasyt, a különböző univerzumos és galaxisos helyszíneket, varázslókat, különös és misztikus lényeket, vagy az animeket, és szívesen veszel részt lebilincselő, ismeretlen univerzumok küzdelmeiben megfűszerezve taktikai gondolkodásmóddal, akkor téged is vár ez a világ, legyél harcos vagy gyűjtő.
A gyűjthető kártyajátékok a CCG-k mondhatni nagyapja az 1904-ben kiadott első gyűjtögetős játék a „The Baseball Card Game” sportkártyajáték volt, ami 112 db kártyából állt, de igazából játszani nem nagyon lehetett vele. A következő említésre méltó próbálkozás pedig az 1951-ben kiadásra került „Baseball Card Game”, ami már tartalmazott hasonló elemeket, mint a most ismert játékok, azonban egy valami hiányzott belőle, ami talán az egész esszenciáját adja, az pedig a stratégia.
Voltak még további próbálkozások, de az igazi áttörést TCG fronton a Magic: The Gathering hozta el, amit Richard Garfield alkotott meg (Tokió királya, Bunny Kingdom) és 1993-ban került a nagyérdemű elé. A gyűjthető kártyajáték a Cosmic Encounterből kölcsönzött elemeket, ami már egy korábban megjelent sci-fi, fantasy témájú társasjáték volt, amiben használtak kártyákat és a Strat-O-Matic baseball játék, ahol először csapatot kell építeni, majd utána indulhat a játék egymás ellen.
A Magic: The Gatheringnek akkora sikere lett, hogy mai napig ő van kikiáltva a világ legjobb gyűjthető kártyajátékának, összesen pedig 7 Guinness világrekordot tudhat a magáénak.
Érdekesség: Itthon a HKK, avagy a Hatalom Kártyái Kártyajáték ért el szép sikereket, a mai napig is élő játékról van szó, és nemzeti bajnokságokat is rendeznek. A legutolsó kiadásuk az Élőholt invázió volt 2019-ben.
Hogyan kell játszani a gyűjthető kártyajátékokkal?
A gyűjthető kártyajátékoknál a lényeg, hogy a játékos saját maga gyűjtse és építse fel a pakliját, amivel szeretne játszani a későbbiekben egy ellenféllel. (De persze léteznek előre összeállított játékos kártyacsomagok is).
A kártyákat általában Booster Packben lehet megvásárolni és a játékokhoz beszerezhetőek indítócsomagok, kiegészítőcsomagok és speciális csomagok, melyekkel tovább lehet növelni a pakli értékét.
És most érkeztünk el a TCG és CCG kártyáknál lévő különbségekhez: A Trading Cardra Garfield által a Wizards of the Coast kapott szabadalmat 1997-ben, ami egy újszerű játékmódszert fedett le a CCG-k világában. Minden csomagban kell lennie gyakori kártyáknak, nem gyakori kártyáknak és ritka kártyafajtáknak is. Így előfordul, hogy egy kártyalapból több azonos darabot is megszerzünk. A TCG-nél megengedett a gyűjtők közti kereskedelem egy adott piactéren, ugyanis ezeknek a kártyáknak valóban pénzbeli értéke van, különösen egy-egy ritkaságnak számító kártyánál.
Érdekesség: Ne feledkezzünk meg az LCG kártyajátékokról sem, ami a Fantasy Flight Gameshez tartozik, ez az ő védjegyük és csak ők használhatják. A kifejezés a Living Card Gamere vonatkozik: élő kártyajáték. A koncepció megegyezik a TCG-vel, egy lényeges különbséggel: a kártyacsomagok nincsenek véletlenszerűen kiválasztva. Amikor egy játékos vásárol egy LCG-csomagot, pontosan tudja, milyen kártyákat fog kapni. Az LCG-re jó példa az Arkham Horror: The Card Game, a Game of Thrones: The Card Game és a Netrunner.
A gyűjthető kártyajátékoknál ahhoz, hogy a játékos kiépítse az általa elképzelt stratégiához illő paklit, előfordul, hogy több száz kártya vagy akár ezer kártya is összegyűlik, amelyekből akár újabb paklikat is felépíthet.
Érdekesség: A Magic: The Gathering egyik ritka kártyája, melyet 1993-ban adtak ki utoljára, a Fekete Lótusz (Black Lotus), néhány éve 87.672 dollárért kelt el az eBayen, ami átszámolva több mint 31 millió Ft.
A pakli kiépítése után pedig jöhetnek a küzdelmek az adott kártyajáték univerzumában. A cél lenullázni az ellenfél életerejét. Ehhez a kártyák lesznek a segítségünkre, különböző varázslatok, képességek, eszközök stratégiai bevetése során. A játék körökből áll, kártyahúzásból, lapok kijátszásából, harcból és befejező fázisból.
Világszerte több tízmilliós rajongótábora van a gyűjthető kártyajátékoknak, a játékosok nemzetközileg is összemérhetik tudásukat. Például a Magic: The Gathering 2023 Világbajnokság idén Las Vegasban kerül megrendezésre, a legjobb 128 játékos vehet részt rajta, a nyeremény pedig kereken 1.000.000 dollár lesz.
Hová tart a gyűjthető kártyajátékok univerzuma?
A gyűjthető kártyajátékok beléptek az online színtérre is. Az internet elterjedésével lehetőség nyílt, a DCCG-k, ami digitális gyűjthető kártyajátékok és az OCCG-k, online vagy videójátékos verziókra. Eredetileg a DCCG-k a CCG fizikai megfelelőjének replikációiként indultak, de sok DCCG lemondott a fizikai verzióról, és kizárólag videójátékként jelentek meg, mint a Hearthstone.
Ezek a játékok sokszor ikonokat, kockákat és avatarokat is használnak a még sokrétűbb játékélményért. A legtöbb DCCG a CCG játékokból ismert szabályrendszereket követi, amelyeket egyszerűen a virtuális térben játszanak le. A játékosok ebben az online térben keresnek maguknak ellenfelet és hívják ki őket küzdelemre.
Egyes játékokban, akár a már említett Hearthstone-ban is vannak olyan játékelemek, amelyeket valós játékban kivitelezhetetlen lenne megvalósítani, de a digitális játéktérben könnyedén sort lehet rá keríteni. Ezeket a játékokat ingyenesen lehet játszani, a további lehetőségeket adó booster csomagokat kell itt is megvásárolni online.
Az első DCCG játékok az 1990-es évek végén jelentek meg. A DCCG játékok korai példái közé tartozik a Magic: The Gathering videójáték (1997), a Chron X (1997), a Pokémon Trading Card Game (1998), a Yu-Gi-Oh! A Magic: The Gathering és a Pokémon Trading Card Game a fizikai CCG megfelelőiken alapult, a Yu-Gi-Oh! A Duel Monsters pedig a Yu-Gi-Oh! manga kitalált CCG-jén. A Chron X és a Sanctum (1996) eredeti DCCG játékok voltak, fizikai CCG megfelelő nélkül.
A Magic: The Gathering 2002-ben dobta piacra az online többklienses játékát, az MTGO-t, majd pedig 2018-ban elindította az Arena-t, ami méltó ellenfele akar lenni a Blizzard által már 2014 óta folyamatosan fejlődő Hearthstone-nakk, ami a Word of Warcraft CCG-n alapul. Ez a világ folyamatosan fejlődik, és újabbnál újabb játékok lépnek a piacra, úgy mint a Thronebreaker: The Witcher Tales, The Elder Scrolls: Legends, Mythgard, Yu-Gi-Oh! Duel Links, Pokémon TCG Online, Hearthstone, MTGA, Slay The Spire.
Érdekesség: Egyes TCG játékok, már megtalálhatóak a Pay To Earn/web3 típusú játékok közt is, ami új dimenziókat léptet életbe. Azt teszik lehetővé, amit a hagyományos értelembe vett online játékok nem, bevételt lehet velük szerezni. Ezek a játékok jutalmazzák a játékosokat az aktivitásért, a játékban eltöltött időért. Ilyen TCG játék a Cross the Age, Dark Country, Gods Unchain.
Hol szerezheted be a gyűjthető kártyákat?
Mostmár nálunk, a Reflexshopnál is beszerezheted a legmenőbb TCG-s kártyákat. Folyamatosan bővítjük a készleteinket. Segítünk neked összegyűjteni a legjobb lapokat. Ha az animékért rajongsz, nézz körül a Pokémon és Yu-Gi-Oh packjaink közt, ahol nemcsak booster kiszerelést találhatsz, hanem displayban is megveheted a kártyacsomagokat, illetve természetesen a Magic: The Gathering világát is elhoztuk számodra.
Hogy egy régi klasszikust idézzünk: „Szerezd meg hát mind!” és győzz a csatákban! Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!