Intrika, ármány, cselszövés? Ez nem lehet más, mint az Oriflamme!

akciók bejelentés családi társasjáték Dereserdő dicsősége díjnyertes egyszemélyes érdekesség fejtörő funko guiness rekord gyakran ismételt kérdések gyereksarok GYIK kreatív szabadidő logikai kocka modellezés és makettezés monopoly party társasjáték programok promó rubik kocka stratégiai társasjáték társasjáték társasjáték kiegészítő vélemény világrekord
Intrika, ármány, cselszövés? Ez nem lehet más, mint az Oriflamme!

Noblisse oblige, avagy a nemesség kötelez. Kötelez, hogy alattomos, cselszövő, számító szemétládák legyünk egymással, hisz áskálódni mindig öröm, a drámai plot twisteket pedig mindenki imádja. Kivéve ugye, akin csattan. Csatlakozz köreinkbe és kezdd el szőni a trón megszerzéséhez vezető aljas terveid!

Noblisse oblige, avagy a nemesség kötelez. Kötelez, hogy alattomos, cselszövő, számító szemétládák legyünk egymással, hisz áskálódni mindig öröm, a drámai plot twisteket pedig mindenki imádja. Kivéve ugye, akin csattan. Csatlakozz köreinkbe és kezdd el szőni a trón megszerzéséhez vezető aljas terveid!

„Meghalt a király, s nincs néki sarja, a többi család viszont a trónt akarja.”
oriflamme_reflex.jpg
 
Az irodalomban már oly sokszor és oly jól bevált in medias res kezdés tökéletesen elénk is tárja, miről fog szólni az Oriflamme. A játékosok egy középkori viszályba csöppenve találják magukat, ahol a konfliktus alapja a nemesi családok közti rivalizálás a francia koronáért. Minden játékos 1-1 udvar családfőjét alakítja, akik értelemszerűen saját maguknak akarják megszerezni a trónt, és ehhez nem átallnak semmilyen módszert sem bevetni. Bonyolult tervek, intrika, de akár nyílt erőszak is előkerülhet a repertoárból, hisz tudjuk, a cél szentesíti az eszközt.
 
Jer velünk és elmondjuk mi a lényeg röviden!

Az Oriflamme egy tervezéssel és hátba szúrásokkal átszőtt, nem mellékesen kétszeresen díjnyertes, könnyen tanulható, ám rendkívül változatos kártyajáték. Eredetileg 3-5 fővel játszható, ám utólagosan készült hozzá egy 2 fős változat is, amit ide kattintva értek el. A játék ideje kellemesen rövid, 20-30 perc alatt el tudjuk dönteni az örökösödés kérdését, így szinte már addiktívvá is válhat, hisz mindig lesz egy alul maradt család, aki bosszút forralva revansot követel.

Érdekel a 2 fős játékszabályzat
Hogyan is működik a játék menete?

Az előkészületek pikk-pakk megvannak. Minden nemes magához veszi a családjához tartozó 10 lapos paklit, véletlenszerűen eldob közülük 3 lapot, a közös készletből elvesznek 1-1 befolyás-jelzőt és végül a kezdőjátékos eldönti, melyik irányba mutasson a lobogót tartó lándzsa. Ennek a kártyák végrehajtása miatt lesz fontossága. A játékban 2 fázis ismétlődik 6 fordulón át, (így egy gyors fejszámolást követően megtudjuk, hogy a 10 kártyánk közül a játszma során 7 fog a rendelkezésünkre állni, s ezek közül 6-ot használunk fel összesen) a kijátszás és a végrehajtás.

oriflamme_01.png
oriflamme_favor_01.png
oriflamme_favor_02.png
Érdekel, megnézem a termékadatlapot

A kijátszás során a nemesek kiválasztanak egyet a még elérhető lapjaik közül és azt az akciósorba helyezik. A kezdőjátékos az első fordulóban csak középre teszi a lapját, mindenki más eldöntheti, hogy a sor elejére, vagy a végére tárazza azt be. A második körtől kezdve, akinek még maradt lapja a sorban, dönthet úgy, hogy az új lapját egy már korábbi kártyájára játssza ki, ezzel kártyahalmot hozva létre, ennek a végrehajtáskor lesz jelentősége.

A végrehajtás fázisban a nemesek a lándzsa hegye felé haladva eldönthetik minden lapjukról, hogy felfedik, vagy tartogatják még azt. Ha felfedik, azonnal, és kötelezően használniuk kell a kártya képességét, akkor is, ha ezzel saját maguknak tesznek keresztbe, és ez igaz a későbbi fordulókra is. Tartogatás esetén a lap képpel lefelé marad az akciósorban és egy befolyás-jelölő kerül rá, ami az esetleges későbbi aktiválás során begyűjthető róla. Bár eddig nem hangzott el, de gondolom egyértelmű, hogy a legtöbb befolyás összeharácsolása a cél.

A kártyahalmok pedig annyiban különlegesek, hogy mindig csak a felső lappal lehet interakcióba lépni róluk, így pl. sem katona, sem íjász sem merénylet nem árthat a lejjebb lévő kártyáknak, ha pedig egy nemes úgy döntene, hogy felfedi egy kártyahalmának a felső lapját, folytatja az aktiválást az alatta lévő lapokkal is, így akár láncreakciókat is életbe léptethet ily módon.

És mondhatnám, hogy lényegében kész, ennyi is a játék, de mivel itt mindenki értetlenül nézne, hogy akkor mi értelme a cikknek, így kicsit vegyük át magukat a lapokat is. A játéknak ugyanis ez adja az izgalmát, az intrikus hangulatát, a tervezést és cselszövés, hogy az egyes kártyáikat a nemesek hová helyezik az akciósorba, mennyire sikeresen tudnak blöffölni, illetve kikövetkeztetni egymás bevetett trükkjeit. A kártyáknak 2 kategóriája van: karakterek és intrikák. Előbbiek felfedésük és használatuk után is az akciósorban maradnak a következő körökre, utóbbiak viszont csak egyszeri alkalommal bevethető, aljas praktikák.

De kik szolgálják a nemesi házakat?
oriflamme_tarsas.jpg
 
Katona: ő aktiválását követően lecsapja az egyik oldalán álló kártyát, cserébe egy befolyással gyarapítja családját. Íjász: akárcsak a katona, ő is a vérfürdő rendezéséért felelős, ám ő a sor elejéről vagy végéről lő ki egy lapot, szintén családja befolyását növelve.
 
Kém: ő kifinomultabb, módszerekkel él, és valamelyik szomszédos család (ha van) befolyását csaklizza el a saját nemesének.
 
Trónörökös: az egyik legtöbb befolyást hozó, és ezáltal leginkább célkeresztet viselő karakter a családban. Amikor rá kerül a sor az akciósorban, 2 befolyást hoz a családjának. Hiúsága okán azonban ezt csak akkor teszi, ha nincs a játékban másik trónörökös.

Álcamester: a legsokoldalúbb, de emiatt akár a leggyengébb karakter is lehet. Ő lemásolja egy szomszédos, már felfedett karakter képességét, akkor is, ha az rivális családból származik. Éppen emiatt, ha nincs mellette másik karakter, teljesen hasztalan.

Fejedelem: a család vezére, aki maga köré gyűjti véreit, így az alap 1 befolyáson felül, amit mindig szerezhet, minden mellette lévő családkártya, akár felfedett, akár nem, után további 1-1 befolyást hoz.
 
Jöjjön a legizgalmasabb rész! A házak cselei és aljas kis trükkjei!

Merénylet: képes kiszedni az akciósorból bármilyen lapot, legyen felfedve vagy sem (kivétel a kártyahalmok alsóbb lapjai ugye), és még 1 befolyást is gyűjt.

Királyi dekrétum: ugyan befolyást nem termel, ám alaposan fel tudja kavarni az állóvizet, ugyanis ezzel a kártyával egy másik lapot, akár kártyahalom tetejéről is, át lehet helyezni a sorban valahová máshová, csupán kártyahalmot nem lehet alkotni vagy növelni vele.

Csapda: az egyik legaljasabb lap, ha jól van használva. A felfedése értéktelen, még a rá gyűlt befolyásokat sem lehet megkapni érte, csupán 1-et, ha viszont nem a nemes fedi fel, hanem egy riválisa iktatja ki, rögtön 4 befolyást ér, ráadásul ha egy karakter végzett vele, nem merénylet, még a karaktert is magával viszi a sírba.

Összeesküvés: az egyik legkomplexebb kártya, amit ha jól használ a nemes, felfedéskor a rá gyűlt befolyás kétszeresét zsebelheti be.

Ezek tehát az Oriflamme alapjai. Feltételezem, mostanra már azért a felismerés szikrája többetekben felgyulladt, és elkezdtétek megérteni, miért is érdemelte ki 2020-ban mind a As d’Or-t, mind az UK Games Expo legjobb stratégiai kártyajátéka díjait. Egy jól elhelyezett katona itt, egy meglepetésből felfedett merénylet ott, egy cselesen elrejtett összeesküvés amott, és hirtelen a legepikusabb, intrikus filmeket, sorozatokat megszégyenítő ármánykodás közepette találjuk magunkat. A játszma végeztével pedig garantált, hogy az egyik elbukott nemesi ház úgy is revansot akar majd venni a trónra került családon, így visszavágót követelve az ármánykodás újra kezdetét veheti. És miért is ne venné, hiszen 1 órába legalább 2, de akár 3 aljasodás és cselszövés is beleférhet.

oriflamme_merenylet.jpg
oriflamme_tarsasjatek.jpg
oriflamme_reflexhop_tarsasjatek.jpg