Senki sem számít a spanyol inkvizícióra! | A Nyugati Királyság Lovagjai

Nem volt még ilyen nehéz egy szabályzat átolvasása, és nem volt még ekkora öröm, mikor a játék végére értünk. Na nem megkönnyebbülésre gondolok, hanem a boldogságra, hogy egy ilyen hosszú szabályzattal (36 oldal) rendelkező játékot 1 óra olvasás után és durván 3-4 óra játék alatt (és ekkor csak egy alkalomra gondolok) sikerült elsajátítani. Majd a második körhöz magabiztosan sikerült leülnünk, és a szabályzatot elő se kellett venni, szóval megérte az a plusz egy órányi megpróbáltatás! Mégis, a kezdeti nehézségek ellenére bátran ajánlom ezt az izgalmas játékot azoknak, akik keresik a kihívást és szeretnének még jobban elmerülni a stratégiai társasjátékok világában.

Mert kihívás bőven akad a szabályzat értelmezésénél, a játék során pedig gondolkodnivaló, hiszen a lépéseink (és a többieké is) hatással vannak az elkövetkező lehetőségeinkre is. A szabályzat hosszúságának ellenére a játék mechanikája egyszerű és nagy segítségünkre van a játéktábla, mivel azon minden egyes lépés és annak a következménye (legyen szó jutalomról vagy büntetésről) fel van tüntetve.


 

Életkor

12 éves kortól

Játékosszám

1-4 játékos

Játékidő

90-120 perc

Kategória

Stratégiai


Csakúgy, mint A nyugati királyság építőmesterei, A nyugati királyság lovagjai mechanikája is a munkáslehelyezős. Bár itt nincs egy adott munkáscsoportunk, hanem a kocsmából és a lovagjaink segítségével tudunk felbérelni különböző munkásokat egy adott fordulóra.

A játékban különböző akciólehetőségeink vannak (vadászat, elszállásolás, imádkozás stb.) és mindegyikkel különböző dolgokat gyűjthetünk és fejleszthetünk, ezek által juthatunk egyre több ponthoz. A fő célunk a játék során, hogy a hetedik forduló végére nekünk legyen a legtöbb győzelmi pontunk.

A nyugati királyság lovagjai hét fordulóból áll. Mindegyik forduló egy király parancs vagy királyi kegy kártya felfordításával kezdődik, és körönként mindenki egy akciót hajthat végre. A játék egészen addig tart, amíg nem passzol mindenki. Érdemes teljesíteni a királyi parancs kártyákat (például falépítés, elszállásolás stb.), mert ezek által is plusz pontokat szerezhetünk. A királyi kegy kártyák pedig minden egyes fordulóban plusz előnyökhöz juttathatnak. Ha megtörtént a passzolás, akkor le kell venni az összes munkást a saját játéktáblánkról és a királyi kegykártyákról, visszahelyezve őket a közös készletbe. Majd a városlakókhoz és a betolakodókhoz új kártyákat kell húzni, a felfedett kocsmakártyákat pedig el kell dobni és újra a játékosok számának megfelelő kártyát kell felfordítani.

A játék során érdemes figyelni a központi játéktáblán található adóra. Játékosszámnak megfelelően helyezzetek ide ezüstöt, és ha elfogyna, akkor jön az inkvizíció.


Mit kell tudni a munkásokról?

A játéktáblán az üres helyekre bármelyik munkást lehelyezhetjük, viszont vannak olyan helyek, ahol meg van határozva, hogy milyen munkás kell az akció végrehajtásához.

  • fekete - pap
  • fehér - földműves
  • zöld - felderítő
  • kék - kereskedő
  • piros - harcos
  • lila - bűnöző és az egyetlen univerzális munkás, bárhová le lehet helyezni. Viszont ha felveszel (vagy fel kell venned) egy lila munkást, akkor azonnal kapsz egy gyanúkártyát is. A gyanúkártya szerepére később még kitérek.

Munkásszerzés:

A kör elején hat munkásunk van összesen, kettőhöz a saját lovag felfordításával, négyhez a kocsmából való munkás-felbérléssel juthatunk hozzá.

  • Saját lovag kiválasztása - A játék elején kapunk egy pakli lovagkártyát, amely lefordítva a táblánk mellett hever. Felhúzzuk a felső hármat és kiválasztjuk a számunkra legszimpatikusabbat, majd azt a neki kijelölt helyre helyezzük a játéktáblánkon. A maradék kettőből egyet a pakli tetejére a másikat az aljára helyezünk. A kiválasztott kártyán látható az is, hogy a tulajdonságsávon az adott fordulóra mennyivel vihetjük feljebb a jelölőket és hogy milyen munkásokat tudhatunk még a magunkénak. Fontos megjegyezni, hogy az adott forduló végén ezt a kártyát vissza kell helyeznünk a lovagpakli aljára és a tulajdonságjelölőket is vissza kell állítani. Minden forduló elején új lovagot kell húzni.
  • A kocsma - a kocsmában sokféle munkás megtalálható. A forduló elején fordítsatok fel a játékosszámnál eggyel több kártyát és a kezdőjátékostól kezdve válasszatok ki egy-egy munkáscsoportot majd vegyétek a kezetekbe a megfelelő számú és színű munkást. Itt érdemes figyelni, hogy a játéktáblán különböző akciók teljesítéséhez csak adott színű munkást használhatunk. Egyedüli kivétel a lila munkás, amely univerzális és bárhová felhasználhatjuk.

Tulajdonságok a különböző akciókhoz!

A játékostábla bal oldalán található egy sáv, amelyen a tulajdonságokat tudjuk majd jelölni. A játék során három tulajdonságra kell fektetnünk a hangsúlyt (kék - befolyás, fekete - hit, piros - erő). Az aktuális fordulóra a lovagkártya ideiglenesen megváltoztatja a jelölő állását, későbbiekben pedig az akciók végrehajtásával is fejleszthetjük a tulajdonságokat. A játék végi pontozásnál sokat számít ezeknek a jelölőnek az állása, a segítségükkel még több ponthoz juthatunk majd.


Akciókkal pontokat! - De mi kell a pontszerzéshez?

Ha megvan mind a hat munkásunk, kezdődik a játék izgalmasabb része: ideje végrehajtani a különböző akciókat. A különböző akciókat a saját táblánkon (és egy-két lehetőségnél pedig a központi játéktáblán) kell végrehajtanunk, az akciók költsége vagy jutalma a táblán fel van tüntetve.

Egy forduló során minden akcióhelyet, ahová két munkást lehet lehelyezni, csak egyszer használhatunk. Például, ha a toborzásnál csak egy munkást helyezel le (szóval elküldöd az egyik városlakót), akkor egy későbbi körben már nem helyezhetsz le ide másik munkást, hogy felbérelj egy városlakót.

Fejlesztés

Ehhez a lehetőséghez két munkásra és 4 ezüstre van szükségünk. A fejlesztés által kapunk egy zöld műhelyt, amelyet a játéktáblánk jobb oldalán lévő szaggatott négyzeteken helyezhetünk le. A fejlesztés azért előnyös, mert az áthelyezett műhelyek “állandó munkásként” szolgálnak, így az adott akció végrehajtásához három munkás helyett elég lesz csak kettőt (vagy két műhely áthelyezése esetén egyet!) lehelyeznünk.

Toborzás

A toborzás segítségével küldhetünk el vagy szerezhetünk városlakókat. Mind a két esetben figyelembe kell venni, hogy az elküldésnek és felbérlésnek is van egy adott ezüst költsége - ezt a központi játéktáblán láthatjuk.

  • elküldés - Ha csak egy munkást helyezel le, akkor van lehetőséged eldobni egy városlakókártyát. Ilyenkor a kártya jobb felső sarkában lévő ikonokat kell figyelembe venni.
  • felbérlés - Ha a toborzásnál két munkást helyezel le (a másodiknak egy harcosnak kell lennie), akkor felbérelheted valamelyik városlakót. Ebben az esetben pedig a kártya alján látható ikonokat kapod majd meg.
 
Vadászat és kereskedelem

Mindkét akciónál 1 vagy 2 munkásra van szükségünk. Míg az első munkás bármilyen lehet és csak 1 jutalmat kapunk érte (vadászat esetén ellátmányt, kereskedelem esetén pedig ezüstöt), addig a második munkás meg van határozva, vadászathoz felderítőt, kereskedelemhez pedig kereskedőt kell lehelyezni. Fontos, hogy ha egy adott fordulóban úgy döntesz, hogy csak egy munkást helyezel le ide, akkor a későbbiekben már nem helyezhetsz le másik munkást.

Imádkozás

Ennek az akciónak a segítségével tudunk visszavenni egy munkáscsoportot a táblánkról. Helyezz le egy papot és fizess be két ezüstöt cserébe pedig vedd magadhoz az egyik akcióhelyről a munkásokat.

Összeesküvés

Az összeesküvés során egy munkás beáldozásával juthatunk egy bűnözőhöz. Ne feledd, hogy bár a bűnöző egy univerzális munkás és bárhová lerakhatod, ha felveszel egyet, akkor egyből egy gyanúkártyát is el kell venned.


A játéktábla jobb oldalán látható akciókkal növelhetjük a tulajdonságainkat. Érdemes figyelni rá, hogy az akció fejlécében a bal oldali szín a szükséges tulajdonságot, míg a jobb oldali szín az akció végrehajtásával növekvő tulajdonságot jelöli.

Beavatás

A beavatás során három munkásért és ellátmányért cserébe egy szerzetest avathatunk be. Ilyenkor a sorban az első szerzetest kell elvenni és a központi játéktáblán lehelyezni. Hogy ne legyen túl nagy a választék: a hitszinted befolyásolja, hogy hová rakhatod le az adott szerzetest, és ezzel az akcióval növelheted a befolyásodat. Ez a lehetőség azért jó, mert így akár plusz munkáshoz is juthatunk.

Megerősítés

A megerősítés során a munkásokért és a megfelelő számú ellátmányért cserébe egy falkártyához juthatunk. A befolyásszinted dönt arról, hogy tudsz-e megerősítést csinálni. Az akció által az erőszint növekedése mellett pontokhoz vagy munkásokhoz is juthatsz.

Elszállásolás

Az elszállásolásnál, a beavatáshoz hasonlóan, egy előörshöz lehet jutni, melyet a központi játéktáblán helyezhetünk le további munkásokért vagy egyéb akciókért. Az adott előőrsöt az erőszinted alapján rakhatod csak le, és így akár plusz munkáshoz is juthatsz.

 
Feloldozás

A feloldozás során három munkásért és adott mennyiségű ezüstért cserébe a korsókat helyezhetjük át az akció melletti helyek egyikére, azonnali jutalmakért. Az akció végrehajtásához adott befolyásszinttel kell rendelkezned, ennek a mértéke a korsókon látható.

Támadás

A támadás során a betolakodókat iktatjuk ki. Az akcióhoz az erőnkre van szükség (ez dönti el, hogy melyik betolakodó ellen küzdhetünk) és ezáltal növelhetjük a befolyásunkat (hogy mennyivel, azt a betolakodókártya jobb felső sarkában látható ikonok mutatják, a különböző jutalmakkal együtt).

Térítés

A hitszintünk dönt arról, hogy melyik betolakodót téríthetjük meg. A játékostáblánk alján látható, hogy hová kell majd a betolakodókártyát helyezni, és mennyit kell érte fizetni. Az akció által növekszik az erőszintünk, és a térítés során a betolakodó kártya alján lévő jutalmakat is megkapjuk. Ezek között van, amely azonnali, és van amit a játék végi pontozás során kapunk meg.


Féljétek az inkvizíciót!

Ha elfogy az összes adó, akkor kerül sor az inkvizícióra. Ilyenkor az, akinek a legtöbb gyanúkártyája van, felvesz egy adókártyát (amely a játék végén, ha addig nem sikerül kifizetni, mínusz pontokkal járhat) és az összes játékos eldobja a gyanúkártyái felét. Habár előnyökhöz juttathat a bűnöző munkás, de érdemes úgy tervezni, hogy még időben eldobjuk a gyanúkártyákat, vagy a játék vége előtt kifizessük az adókártyákat. Az inkvizíció végén pedig töltsétek fel újra az adó pultot ugyanannyi ezüsttel, ahányat a játék elején is lehelyeztetek.


Végső gondolatok

Őszintén bevallom, hogy reménykedve ültem le A nyugati királyság lovagjaihoz, végre egy igazán hosszú stratégiai játék! Majd mikor megláttam a szabályzatot elment a kedvem az egésztől, mert valljuk be, hogy 36 oldal (és ebben benne van az egyszemélyes játékmód szabályzata is) elsőre sok. Ennek ellenére érdemes leülni és végigrágni magunkat rajta, mivel egy izgalmas játékról van szó.

Akik szeretik A nyugati királyság építőmestereit, azok nem fognak csalódni a lovagokban sem. A két játék mechanikáiban sok hasonlóság van, hiszen ugyanúgy adott munkás csoporttal kell az ellenfeleinknél több pontot szerezni, szerezhetünk adósságkártyát (amelyet ha nem fizetünk ki a játék végéig, akkor három pontot veszítünk). Az egyszemélyes játékmód szintén elérhető ebben a játékban is, amely szerintem továbbra is egy pozitív dolog.

 

A minimális szerencsefaktort - hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen kártyát húzunk fel, vagy hogy az ellenfeleink milyen munkásokat hagynak számunkra a kocsmánál - a helyzetekhez alkalmazkodó stratégiával szinte teljesen ellensúlyozni tudjuk.

A nyugati királyság lovagjai egy komplex, elsőre bonyolult játék, de véleményem szerint megéri azt az energiát, amit bele kell fektetni. Muszáj vagyok továbbá azt is megjegyezni, hogy a társasjáték megvásárlásánál egy közepesen nehéz dobozt kapunk, amely alaposan meg van tömve a játékelemekkel, elpakolásnál úgy kell tetrisezni, hogy minden beleférjen. Ajánlom azoknak, akik vágynak egy komplexebb játékra, a stratégiai társasjátékok rajongóinak pedig kötelező darab!

Tartalomhoz tartozó címkék: