Kincsvadászok, kalandra fel! I A Tiltott Sziget

A játékkal való első találkozáskor számomra Verne Gyula regényei jutottak eszembe: Utazás a föld középpontja felé, A rejtelmes sziget… Egy különleges és fantáziadús világ, ami abban a pillanatban kezd elillanni, ahogyan a lábunkat letettük rá.

Nincs ez másképp A Tiltott Szigettel sem. A Gamewright egy különleges és grafikáját tekintve gyönyörű társasjátékkal állt elő, amely célja, hogy a játékosok összefogva megszerezzék az Ősök négy kincsét és időben elhagyják a szigetet. Nem hiába lett Mensa Select győztes. Bár nem egy fiatal játékról van szó (most ünnepli a 10. születésnapját!), de 2010-ben nagy újdonságnak számított. Egy akkoriban teljesen egyedi mechanikát hoztak létre, mindezt egy kooperációs társasjátékban.


 

 

 
Életkor:


8+

 
Játékosszám:


2-5

 
Játékidő:


30-60 perc

 
Kategória:


Családi


A játék kezdete, az előkészületek, nem bonyolultak sőt. A szigetlapkák megkeverése után egy 4x4-es négyzetet helyezünk le, majd a maradék 8 lapot a négyzet négy oldalának középső elemei mellé helyezzük - gyakorlatilag random sorsolás/osztás alapján leképezzük magunknak a játékteret - ezen a táblán kell majd végrehajtani különböző akciókat.

A tábla négy sarkához pedig helyezzük el az Ősök négy kincsét (amelyek véleményem szerint különlegesen és ötletesen lettek megalkotva):

  • A Föld Szíve
  • A Szél Szobra
  • A Tűz Kristálya
  • Az Óceán Kelyhe

Ezek a kincsek lesznek azok, amelyet a játék során meg kell szereznetek a győzelemhez.

A játékban három különböző pakli kártya található:

  • Áradás pakli (kék hátlap): A sziget már az első pillanattól kezdve süllyedni kezd. A játéktér felállítása után egyből fordítsátok fel a felső hat Áradás kártyát és az azoknak megfelelő mezőket fordítsátok az elárasztott oldalára. Az áradás pakli lapjait fordítjuk fel minden játékos körének a végén, eldöntve, hogy mely területek kerülnek víz alá és melyek süllyednek el végleg a mélybe. A sziget így bosszulja meg, hogy a felszínére léptünk.
  • Kincs pakli (piros hátlap): A játék elején ebből a pakliból kell osztani mindenkinek 2-2 kártyát, amelyet felfordítva kell magunk elé helyezni. A kincs pakli lapjai között találhatóak azok a lapok, amelyek segítségével megszerezhetjük a különböző kincseket. A kincs lapok között találhatunk még két fajta akciókártyát (Légifuvar és Homokzsák), amelyek plusz lehetőségeket adnak a játék során. Viszont nem csak a pozitív dolgok rejlenek a kincs pakliban. A lapok között található három darab Emelkedő Vízszintkártya is, amelyet ha felfordítunk, akkor újra kell keverni a már felfordított áradás lapokat és az áradás húzópakli tetejére kell őket helyezni. De ennyi nem elég, hiszen fel kell tolni a Vízállás-jelzőt a Vízmércén. Ha a mércén elérjük a halálfejet, akkor a sziget nyert, szóval a cél, hogy minél kevesebbszer húzzuk fel ezt a lapot és minél hamarabb elhagyjuk a szigetet.
  • Kalandor kártyák - amelyek által mindenki különleges képességre tehet szert. Anélkül, hogy megnéznétek húzzatok egy-egy kalandor kártyát, majd olvassátok fel a különleges képességeiteket.
    • Pilóta - Körönként egyszer, egy akcióért cserébe bármelyik mezőre átléphet.
    • Búvár - Egy akcióért cserébe áthaladhat egy vagy több szomszédos elárasztott vagy hiányzó mezőn.
    • Mérnök - Egy akcióért cserébe 2 mezőt is felszáríthat. (Az akciók jellegéről még később lesz szó.)
    • Futár - Akciónként egy Kincs kártyát átadhat bármelyik kalandornak.
    • Navigátor - Akciónként egy másik karaktert 2 mező távolságba mozgathat.
    • Felfedező - Mozoghat és száríthat átlósan is.

Látva és tapasztalva a kalandorok képességét nehéz lenne dönteni, hogy melyikre van igazán szükség. Mivel a játékmenet függ a szigetlapkák leosztásától és a játékosok ügyességétől, így előre nem lehet tudni, melyik lenne a leghasznosabb.

Az előkészületek utolsó mozzanataként jelöljétek be a Vízmércén, hogy honnan szeretnétek kezdeni a játékot. Kezdő szinttől egészen a legendásig van lehetőségetek válogatni. Csak a bátorságotokon múlik, hogy honnan indultok.


Ugorjatok fejest a kalandokba!

Minden játékos köre 3 különböző fázisból áll:

  1. Maximum három akció végrehajtása (dönthetsz úgy is, hogy egyet sem hajtasz végre) Ez állhat Mozgásból, Szárításból, Kincskártya átadásából és egy Kincs megszerzéséből, tetszőleges kombinációban.
  • Mozgás során csak felfelé, lefelé, balra vagy jobbra léphetsz, átlósan soha (kivéve az adott képességgel rendelkező Kalandor). Egy lépés=egy akció.
  • Ha úgy döntesz, hogy Szárítasz, akkor azt csak szomszédos területtel teheted meg. Egy szárítás=egy akció.
  • Ha valamelyik kalandortársaddal egy mezőn állsz, dönthetsz úgy, hogy egy akcióért cserébe átadsz neki egy kincs kártyát, a különleges akció kártyák kivételével. Egy kártyaátadás=egy akció. Arra figyeljetek, hogy egy embernél maximum öt lap lehet. Ha kártya átadása miatt több lenne nálad, akkor azonnal el kell dobnod egy másikat. És ami fontos, de mi ezt az első körben el is felejtettük, hogy egy lapon kell állni.
  • Egy kincs megszerzése. Ha összegyűjtöttél 4 azonos kincskártyát és a kincsnek megfelelő szigetlapkán állsz, dobd a 4 lapot a kincs dobópakliba és vedd el a hozzá tartozó kincset. Egy kincs megszerzése=egy akció. Kincset egy elárasztott lapról is megszerezhetsz, csak ügyelj rá, hogy nehogy a mélybe süllyedj.
  1. Két lap felhúzása a Kincs pakliból: Ha végeztél az akciók végrehajtásával, akkor húzz fel egyesével két kincskártyát arra figyelve, hogy a kezedben maximum 5 lap lehet. Emelkedő vízszint kártyánál keverd újra a már eldobott Áradás kártyákat és helyezd őket a többi tetejére. Érdemes figyelni arra, hogy ezután a már víz alatt lévő területek akár el is süllyedhetnek, így igyekezni kell a fontos területeket kiszárítani. Ha pedig különleges akciókártyát húzol, akkor arról dönthetsz, hogy mikor használod ki. Ha eldobásra kényszerülsz, akkor dönthetsz úgy hogy egyből felhasználod. A Légifuvar segítségével egyik mezőről a másikra helyezhetsz egy játékost, vagy a Kalandorok kapujáról a győzelembe repítheted a csapatod - ezt a lapot érdemes okosan használni, hiszen ez a lap kell a végső győzelemhez. A Homokzsákkal pedig bármelyik mezőt kiszáríthatod a szigeten.
  2. A harmadik fázisban fordítsatok fel a vízállásnak megfelelő mennyiségű Áradás kártyát. Figyeljetek rá, hogy a már víz alatt lévő területek végleg elsüllyedhetnek, de a rajta álló kalandor még megmenekülhet, ha van körben olyan terület ami a sziget része (akár elárasztott akár nem) és átlép rá. Mi volt, hogy ebbe buktunk bele, hogy nem figyeltünk eléggé és nem volt hova menekülni.

Játék vége

Győzelem: A négy kincs megszerzése után a Kalandorok kapujáról egy Légifuvar kártyával juthattok a győzelembe. Érdemes legalább egy játékosnak tartogatni egy ilyen kártyát, hogy biztosan sikerüljön megnyerni a játékot.

Kudarc: Bár győzni egyféleképpen lehet, addig vesztésre 4 mód is van:

  • Elsüllyed a szigetlapka mielőtt megszerezhettétek volna a kincset. Mindegyik kincshez 2-2 lap tartozik, ha az egyik kincshez tartozó lapok közül mindkettő elsüllyed, akkor veszítettetek.
  • Ha elsüllyed a Kalandorok kapuja mező. Erről a helyről kell egy Légifuvar kártyával elhagynotok a szigetet, ha megszűnik, nincs többé lehetőségetek hazatérni.
  • Ha bármelyik csapattárs egy olyan mezőn áll, amelyet el kell távolítani és nem tud átúszni szomszédos mezőre.
  • Ha eléritek a Vízmércén a halálfejet, akkor is véget ért a játék.


A Tiltott Sziget egy különleges, kooperatív társasjáték, amelyben a játékosok a túlélésért és az Ősök négy kincséért küzdenek és taktikáznak. A játék nehézsége főként a kártyák elosztásán múlik, mi is belefutottunk abba, hogy gyorsan haladt a játék és könnyen megszereztük a különböző elemeket, de volt olyan is, hogy az egyikünk elsüllyedt és a sziget győzött. Ha igazán profinak érzitek magatokat és úgy gondoljátok, hogy kiismertétek a szigetet, akkor a Vízmércén toljátok feljebb a jelölőt és kezdjétek innen a játékot!

Sosem lesz két játék ugyanolyan, és ebben rejlik A Tiltott Sziget különlegessége is!

Te kiismerted már A Tiltott Szigetet? Ha igen, akkor írd le nekünk a véleményed!

Tartalomhoz tartozó címkék: