A sütik szeretnek a kedvedben járni: igyekeznek minél kényelmesebbé tenni a böngészésedet. A gombra kattintva elfogadhatod a használatukat, a feliratra kattintva pedig beállíthatod, hogy milyen sütiket szeretnél engedélyezni.

Ügyfélszolgálat:

+36 30 499 0807

H-P: 9:00-17:00

INGYEN SZÁLLÍTÁS 8e FT FELETT!
Itt jársz: » »

Első társasjátékom: A Mars Terraformálása

Gyerekkoromban viszonylag sokat társasoztunk, de csak a klasszikusokat ismertük: a legnagyobb kedvenc a Ki nevet a végén? volt, ami mindig előkerült a nagy, legalább 100 az 1-ben társasjátékos dobozgyűjteményből. Sokat koptattuk A mesék titkát, aztán ahogy nőttünk, cseperedtünk, jöttek a kötelező darabok, az Uno, a Gazdálkodj okosan!, az Activity.

Aztán egyszer csak becsöppentem egy új világba, és megtudtam, hogy léteznek olyanok, hogy modern társasjátékok. Érdekelt ez a világ, voltak játékok, amik egész jól hangzottak, de azért ez még kevés volt ahhoz, hogy belefogjak (hiszen azért csak benne van a nevében, hogy társas, úgyhogy én talán egymagamban kevés leszek hozzá). De eljött a fordulópont: hírt kaptam egy, A Mars terraformálása című társasjátékról, illetve egész pontosan arról, hogy ez a játék hamarosan meg fog jelenni magyarul (volt ez röpke 3 évvel a cikk írása előtt). Ez azért volt ekkora csavar a sztoriban, mert a párom imádja az űrt, és a számítógépes stratégiai játékokat is szerette, úgyhogy tudtam, hogyha van olyan társasjáték, ami tetszeni fog neki, az ez lesz. Be is szereztük.

MEGJEGYZÉS: A hozzáértők itt valószínűleg hangosan felszisszennek – nem egy kezdőknek való játék, mondhatják. Ez a cikk viszont most arról fog szólni, hogy őket kinevetjük közösen, én pedig elmesélem neked, hogy miért lesz neked A Mars terraformálása, ha te is akarod. Hiszem, hogy hogyha tanácstalan vagy egy társasjátékot (esetleg éppen A Mars terraformálását) illetően, hogy bele merj e fogni vagy sem, egy dolgot kell mérlegelned: a saját elszántságodat. Hogyha érdekel egy játék, akkor meg fogod tudni érteni. Ha viszont ellenszenvvel indulsz neki egy társasjátéknak (mint a felnőttek közül sajnos még mindig túl sokan), akkor a legegyszerűbb játékok is gondot fognak okozni. Most pedig vizsgáljuk meg ezt a tézist az első modern társasjátékom, A Mars terraformálása meghódítása esetén keresztül.

 

 
Életkor:


12+

 
Játékosszám:


1-5

 
Játékidő:


120 perc
 

Kategória:

Stratégiai

 

A Mars terraformálása egy stratégiai társasjáték, ami robbanásszerűen tört be a modern társasjátékok világába és a magyar piacra is, nem is teljesen véletlenül. Elég csak megnéznünk az itthoni sajtóban megjelent cikkeket róla:
„Amennyire bonyolult és tudományos, annyira szórakoztató társasjáték A Mars terraformálása” - Qubit
„Tizenhat testvér, egy családi vállalkozás, egy játék és a világsiker” - index
A játék története szerint gigavállalatokként a Mars terraformálásának grandiózus projektjébe vágtuk a fejszénket. Szép, magasztos cél ez, de természetesen azon túl, hogy a közjót segítjük, nem hiába vállalatokként szerepelünk a játékban – a fő célunk az, hogy a terraformálási folyamatokból a lehető legtöbbet profitáljunk. A jelenleg a világ 3. legjobb játékaként számon tartott* játék 12 éves kortól ajánlja magát 1-5 játékos részére, és 120 perc játékidőt jósol.

*A világ legnagyobb társasjátékos fóruma, a BoardGameGeek aktuális értékelései szerint.

Azt azért be kell vallanom, hogy az első találkozás nem volt fáklyás menet. A vékonyka, alig TIZENHAT oldalas szabálykönyv feladta a leckét (de ha olyan vagy, mint én, aki nem igazán tudja csak a szöveg alapján feldolgozni a 16 oldalnyi információt, akkor ajánlom sok szeretettel a d3meeples erre a célra fergetegesen fantasztikus videóját). 2 óra megpróbáltatás után már neki is tudtunk látni a játéknak.
Ez így elsőre elég ijesztő lehet, de valójában ez egy egyszeri időbefektetés, amíg megismered a játékot. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy a játék felfoghatatlanul nehéz, inkább azt, hogy szerteágazó, és meg kell ismerni a logikáját, rendszerét, felépítését. A Mars terraformálásánál pedig talán nem is lehetne jobb példa arra, hogy a hosszú szabály nem a nehézséget, hanem az összetettséget bizonyítja. Az akciók nagyon egyszerűek és egyértelműek (végrehajtasz egy, a táblán látható akciót, kijátszol egy kártyát a kezedből, használod egy kártyád képességét vagy erőforrást váltasz be, hogy növeld a hőmérsékletet, vagy növényekkel terítsd be a Mars egy szegletét – egyszerű, mint az egyszeregy!).

Azóta a Marsnál összetettebb játékokkal is megismerkedtem, és igazából fontos tanulság szerintem (főként egy kezdő számára), hogy a kezdeti befektetett tanulási idő leginkább azért kell, hogy megismerd az összes lehetőséged, de az összetettség közel sem egyenlő a nehézséggel. Kulcsfontossága a későbbiekben ennek a sok lehetőségnek, amit az elején meg kell ismerned azért lesz, mert azokból egy igazi kis önműködő gépezetet alakíthatsz ki, ha az akcióidat és azok hatásait kellően összehangolod.

 

Az első játékot négyen toltuk le, természetesen mind a négyen kezdők a modern társasok világában, és természetesen nekem kellett megküzdenem a szabály megértésével, utána pedig még jobban küzdenem a többiek figyelmének fenntartásáért szabálymagyarázás közben. Utána viszont sínen volt a dolog, néhány kérdéses pont kivételével flottul pörgött a játék. Az első játszmánk nagyjából 2,5-3 óra hosszú volt, de abszolút nem éreztük meg, még a +2 szabálymagyarázás ellenére sem, sőt! Legszívesebben már a frissen megszerzett tudásunkkal és kezdőleges stratégiánkkal újra nekifogtunk volna. Tényleg lenyűgöző volt, hogy mennyire tudományosan megalapozott a játék. Úgy éreztük, mintha minimum a NASA-nál dolgozhatnánk egy játék után, de ez a fajta információ mégsem terhelte meg az agyunkat. A döntő az volt, ahogy azt korábban is írtam, hogy ki mennyire tudott gépezetet faragni a rendelkezésre álló kártyáiból és erőforrásaiból (pl.: volt, aki kártyák segítségével az egekig felhúzta a hő-termelését, és körönként akár több fokkal is tudta növelni a hőmérsékletet, így bebiztosítva a helyét a legnagyobb cégek között).

Azóta számtalanszor hódítottuk meg a Marsot, és számtalan embert vezettem be a terraformálás izgalmas világába (és nem kellett hozzá két óra :D), és sok-sok nehezebb és könnyebb játékot ismertem meg. Az alaptézist viszont még egy játék sem (egyet leszámítva, de ez maradjon az én kis titkom) döntötte meg: akármelyik játékot meg tudod érteni - ha akarod.

Bízom benne, hogy segíteni tudtam! Ha kérdésed van a játékkal, a játékélménnyel kapcsolatban, vagy csak szeretnél visszajelzést adni a cikket illetően, várom szeretettel kommentben!

Jó játékot kívánok!

blog comments powered by Disqus