Barion Pixel

A sütik szeretnek a kedvedben járni: igyekeznek minél kényelmesebbé tenni a böngészésedet. A gombra kattintva elfogadhatod a használatukat, a feliratra kattintva pedig beállíthatod, hogy milyen sütiket szeretnél engedélyezni.

Mi az a Dungeons and Dragons játék?

A Dungeons and Dragons most ismét előtérbe került, de honnan is lett napjainkban most megint ekkora őrület? Aki nyomon követi a szó szoros értelemben vett szörnyen izgalmas eseményeket a Stranger Things nagysikerű netflixes sorozatában, az már jól ismeri Mike-ot, Lucast, Willt, Dustint, Maxet, Tizit és most, a negyedik évadban hozzájuk csapódó Eddie-t.
 

Időről-időre előkerül egy játék, amit az első évadban még az alagsorban játszottak, a mostani legújabb évadban pedig már középiskolai játékklub a (Hellfire Club azaz a Pokol Tüze klub) főszereplőjeként tér vissza. Ez a játék az egyik D&D azaz Dungeons and Dragons  kiadás, aminek a hatására az asztali szerepjátékok, most ismét előtérbe kerültek.

 
Dungeons and Dragons és ami mögötte van!

Ha rákeresünk arra, hogy mi is az a D&D, valami hasonló megközelítést olvashatunk:

A Dungeons and Dragons egy népszerű, fantasy világban játszódó, nyílt végű asztali szerepjáték, ahol minden játékos megalkotja a saját karakterét – annak erősségeivel, gyengeségeivel és lehetőségeivel –, majd pedig képzeletbeli kalandokba indulnak egy kialakított és meghatározott fantáziakörnyezetben. A játékhoz tartozik még a Dungeon Master (DM), a játékvezető, aki a történet mesélőjeként és bírójaként fenntartja azt a környezetet, amelyben a kalandok megtörténnek, és a játékvilág lakóinak szerepét betölteti.
 

Na de, hogy ebben a néhány mondatos leírásban hány év munka és áldozat van? Na meg szerencsés véletlenek és pereskedés? Mindegyiket valószínűleg a játék kitalálói tudnák csak felsorolni – ha még élnének –, de az biztos, hogy a helyszín Amerika, a játék magja pedig a wargame-ek világából származik, és a Chainmail játékszabályát vette alapul.
 

Az első modernkori wargame-ek, ami jelentősnek bizonyultak, az 1954-ben kiadott Tactics és 1959-ben megjelenő Diplomacy volt. Főleg az egyetemisták körében volt népszerű, ők kezdtek el klubokat is alapítani, és idáig nyúlik vissza Amerika máig legnagyobb wargame-találkozója, a GenCon is.
 


Jó tudni: A 0-dik GenCon néven ismert eseményt egyébként Gary Gygax rendezte a saját házában.
 


Az a Gygax, akinek a nevéhez fűződik az 1971-ben megjelent Chainmail, és a hozzá tartozó 14 oldalas Fantasy Supplement. (Fantasy kiegészítő, amit barátjával, Jeff Perennel írt.) Így kijelenthetjük, hogy ez volt az első kiadásban is megjelent fantasy témájú wargame. Itt jelentek meg az eltérő fajok, mint az elfek (ez később a trelf lett egy jogi indítvány miatt a Gyűrűk Urában lévő túlzott hasonlóság miatt), orkok és szörnyek, valamint a hősök is.

 

Elérkeztünk a Dungeons and Dragons születéséhez

1972-t írunk, a helyszín ismét egy GenCon buli, ami már elhagyta a nappalik világát, és egy teljesen jól megszervezett rendezvény köntösbe bújt. Itt találkozott Gygax Dave Arnesonnal, aki egy meglévő wargame-et alakított át a saját ízlése alapján, ez volt Blackmoor fantasy világa, ehhez pedig a Fantasy Suppliment szabályrendszerét használta fel, és újfajta megközelítést használt: egy játékosnak csupán egy karaktert kellett irányítania a játék során, nem pedig egy egész osztagot vagy hadsereget.
 

A két játékmegszállott egyből egymásra hangolódott, és így elkezdte a közös munkát. Az alkotás során mindketten érezték, hogy itt valami új van születőben. Arneson továbbfejlesztette a Blackmoor világát, míg Gygax nekilátott a Grayhawknak, ami egy kastélyrendszer telis-tele kegyetlen dungeonnal, vérszomjas zombikkal. Ennek a két világnak az egyesítéséből jött létre a Great Kingdoms, ami a Dungeons and Dragons alapja is lett hosszú időre. Megennyi belefektetett munka és tesztelési idő következett, majd létrejött a The Fantasy Game.
 


Jó tudni: Na igen, de tudjuk, hogy minden sikeres férfi mögött áll egy nő. Ez a nő pedig Gygax felesége volt, és ő azt javasolta, legyen inkább a Dungeons & Dragons! És az lett.
 


A történethez tartozik, hogy az akkori kiadókat nem érdekelte ez az új megközelítésű, fura szerzemény, ezért ennek az lett a vége, hogy saját kiadásban kellett megjelentetnie. Gygax megalapította saját kiadó cégét többedmagával, a Tactical Studies Rulest. Végül 1974-ben tárult a nagyközönség elé a Dungeons & Dragons, és hát méltán mondhatjuk, hogy a többi már történelem. A hatalmas sikert beárnyékolta néhány nem várt esemény: pereskedés, válás, szakítás, összeveszés, de Gygaxet semmi sem tántorította el, hogy folyamatosan új kiegészítők és kiadások is napvilágot lássanak.
 

Így kialakultak irányvonalak is, mint az AD&D, Advanced Dungeons & Dragons, és az OD&D, ami, megtartotta klasszikus mivoltját.
 

Ami a Strangers Thingsben is feltűnik, az egy 1983-ban kiadásra került Expert szett, (Ide belinkeltük az eredeti szabálykönyvet) ami viszont már nem a Blackmoor és Grayhawk világában helyezi el a történetet, hanem Mystarában, ahol Blackmoor a távoli múltjához kapcsolódik. Napjainkban a Dungeons & Dragonst a Hasbro egyik leányvállalata a Wizard of the Coasts fantasy témájú játékokkal foglalkozó kiadója adja ki.

Nézzünk néhány összetevőt a D&D világból!

  • Ami a legfontosabb, kell egy csapat és kell egy (DM) mesélő, aki megteremti azt a világot és hangulatot, amibe a játékosok a karaktereikkel belecsöppennek. Egyszóval ő a főnök, ő a játékvezető. A játékalkalmak egy-egy kalandot alkotnak, a kalandokból pedig kampányok épülnek fel.
     
  • Az első játék előtt a játékosoknak fel kell építeniük a saját karakterüket. Kik ők, honnan jöttek, mi a kasztjuk, alosztályuk. A későbbiekben azonban a karakterfejlődése során lesz lehetőség kasztot váltani. Lehet valaki sötét tünde, tabaxi vagy törp, de maradhat ember is. Ehhez azonban el kell készíteni a sztorit, ami hozzájárul majd a karakter fejlődéséhez is. A karakterek rendelkeznek szakértelemmel, alapképességekkel, lehetnek jók és rosszak.
     
  • A játékot az úgynevezett találkozások (encounter) viszik előre, ezek általában harcokat jelentenek, melyek során, ha legyőzésre kerül az ellenfél, a másik fél elnyeri az erejét, értékét, és tapasztalati pontokat szerez.
     
  • A játék egy négyzetrácsos játéktáblán folyik, mely az aktuális terepet szimulálja. Lényegében egy színes térképet készítenek a játékosok, és a sokak által imádott, miniatűr figurákkal teszik még vonzóbbá és látványossá az eseményeket. A rendszer alapvetően d20-as alapú, dobókockákra épít. A dobókockák a kis hajtómotorjai a játéknak, ugyanis dobásokkal visszük előre a játékot, a dobott érték határozza meg lényegében, hogyan tovább.
     
  • Az eredményeket módosítókkal van lehetőség megváltoztatni.
     

A lényeg tehát, hogy egy kiválasztott kampány keretében a különböző karakterek harcolnak, vagy éppen segítenek egymásnak elérni a fő célt, ami a csapdák és szörnyek elleni küzdelem és a kincsek megszerzése.
 

Aki most szeretné magát belevetni a D&D epikus világába, azoknak számtalan lehetőség áll rendelkezésükre (Itt egy cikk, hogyan is kezdjetek hozzá), továbbá ma már akár az online térben is vívhatóak a csaták. A D&D játékok meghatározása és fejlődéstörténete csöppet sem mondható egyszerűnek vagy unalmasnak. De egy bizonyos: a maga nemében utánozhatatlan és valóságos popkulturális ikonná vált, ami a mai napig a világon több millió embernek az egyik kedvenc műfaja.


Tippünk: Ha még csak most ismerkedsz ezzel a világgal és nem vagy abban biztos, hogy magával ragad-e, vagy a gyerekeket szeretnéd kezdő lépésként megismertetni ezzel a misztikus, fantasy világgal kezdjétek a KARAK társasjátékkal, ami hangulatában és hős karaktereiben megadhatja a kezdő lökést. A Dungeons and Dragons egyik klasszikus elemét a dungeon crawlingot alkalmazza játékmechanizmusként.

Itt ajánljuk még a Sárkányok erdejét és a Dungeon Raiders-t is, amit szintén lehet játszani a gyerekekkel. Nagyobb hangvételű játékként, ami a d&d játékstílust idézi a Cthulhu: A halandó halál társasjáték vagy éppen a Rettegés Arkhamban 3. kiadása és kiegészítői is ide tartoznak. Ha pedig mindezt átültetnéd a jövőbe akkor a Cyberpunk Red indítókészlet is kiváló döntésnek bizonyulhat. 


Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is!

 

Felhasznált források és ha még többet akarsz megtudni erről a világról: http://retro.land/a-szerepjatekok-eredettortenete/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons

Még több cikk a témában

Reflexshop Magazin

Játék a párkapcsolatokban - neked való?

Többet megtudhatsz másokról egy óra játékkal, mint egy év beszélgetés alatt.

- mondta már Platón is, és azóta sok másik gondolkodó.

De nem csak ők, hanem rengeteg kutatás is alátámasztja a közös játék pozitív hatásait, legyen szó társasjátékról, videójátékról vagy bármilyen közös szórakozásról.

ROPOGÓS ÚJDONSÁGOK

Árukereső.hu Árukereső.hu