A sütik szeretnek a kedvedben járni: igyekeznek minél kényelmesebbé tenni a böngészésedet. A gombra kattintva elfogadhatod a használatukat, a feliratra kattintva pedig beállíthatod, hogy milyen sütiket szeretnél engedélyezni.

Ügyfélszolgálat:

+36 30 499 0807

H-P: 9:00-17:00

INGYEN SZÁLLÍTÁS 8e FT FELETT!
Itt jársz: » »

A vörös csillag, mely nemcsak nem hull se sosem, de utat tört a kozmoszon át

 

 

Újabb bejelentő poszttal készültünk, ami most nem más lesz, mint a Vörös Előőrs (Red Outpost). Kezdjük is először a nyers, száraz adatokkal! A játékidő nagyjából 30-60 perc, ez függ a játékosszámtól, ami 1-4 lehet (BGG szerint Bo3*, és nekünk is ez az eddigi tapasztalatunk vele), a doboz szerint 10+ (szerintünk olyan 8-9 éves kortól már működhet), a bonyolultsága pedig 3.00 / 5, szóval egyszerűbb, mint egy Mars Terraformálása, de bonyolultabb, mint egy Nyugati Királyság Építőmesterei.

Akárcsak utóbbi, a Vörös Előőrs is egy munkáslehelyezős, nyersanyag termelős, győzelmi pontokat hajkurászós stratégiai játék. Története szerint az űrversenyt a hidegháborúban, bár a nyilvánosság előtt az Egyesült Államok nyerte meg a Holdra szállással, a szovjetek egy titkos projekt keretein belül a Krasnaya Zarya, vagyis Vörös Hajnal nevű kolonizáló hajót egy eddig ismeretlen, lakható bolygóra küldték, ahol az kényszerleszállást hajtott végre. Itt alapult meg a Vörös Előőrs nevű kommunista űrkolónia, melynek közigazgatásáért, dicsőséges felépüléséért vagyunk felelősek. Ám mint tudjuk, a kommunizmusban mindenki egyenlő, csak vannak az egyenlőbbek. Ezek egyike lennénk mi, játékosok, a párttagok, akik feladata az elvtársak terelgetése, a közhangulat egekben tartása, a bolygó gazdagságának kitermelése exportra, és természetesen a dicső Szovjetunió dicsőségének dicső építése!

 Ami viszont hatalmas csavar a játékban, és nálunk azonnal megkedvelte emiatt mindenki, hogy minden munkást minden játékos irányítani fog. Ez elsőre nem tűnik olyan izgalmas dolognak, csakhogy a munkások az akcióik után hangulatingadozásokon esnek át (erről majd később), amik győzelmi pontokat hoznak vagy visznek el. Nagyon csúnyán bele tudunk piszkítani az ellenfeleink játékába azzal, hogy egy-egy munkás kedvét leromboljuk, amiért majd ő kapja a kreditet. A játék tehát enyhén konfrontatív. Na de akkor nézzünk is bele!

Vörös Előörs - Red Outpost doboz látvány

Játékosszám

2-4 fő

Játékidő

30-60 perc

Ajánlott kor

10+

 

Kommunista kolónia a kozmosz kertjében

Adott egy játéktáblánk 12 helyszínnel, hozzá 6 különböző munkással. Minden helyszínen egy-egy akciót lehet majd végrehajtani, ez sok esetben valamilyen nyersanyag kitermelése lesz, de nem mindig, illetve a helyszínhez tartozik egy hangulatbefolyásoló jelzés. Ugyanis, amíg a horgásznak pl. nincs gondja azzal, hogy a tó mellett ücsörög, addig más munkásokat ez elszontyolíthat. Ugyancsak ez van a bányával is, bárkit küldünk be oda, drasztikusan csökkenni fog a morálja, ráadásul nem is fog annyi nyersanyagot kitermelni, mintha eleve a bányászt küldtük volna le. Felmerülhet hát a kérdés, hogy miért nem küldjük akkor az ászokat a helyükre, és mindenki boldog, és működik a gazdaság? Hát, abban mi lenne a kihívás? :D

Viccet félretéve, ha egy munkás elfoglalt egy helyszínt, másik munkás ugyanoda már nem mehet (kivétel a konyha délben és a barakk este), a következő napszak során pedig a munkásokat kötelező mozgatni, nem maradhatnak ugyanott, ahol az előző napszakban tevékenykedtek.

És itt jön be a csavar: minden játékos minden munkást kénytelen lesz irányítani, amivel befolyás korongokat pakol a munkásra (minden alkalommal a munkások használatához befolyás korongot kell a munkás portréjára helyezni, amik a forduló végén számítanak, hogy ki kapja a morál utáni kreditet), viszont megadott helyszínen megadott munkások kedve növekedhet vagy épp csökkenhet. Például a bányász kedve nem csökken a bányában, és 2 szenet is kitermel, ellenben bárki más hangulata 2-vel csökken, és csak 1 szenet termel. Ha most az az érzésed támadt, hogy kezd alakulni a káosz, akkor jön a következő kedves kis csavar.

Egy mindenkié, minden az enyém!

A kitermelt nyersanyagokat ugyanis senki sem a saját készletébe helyezi. Van a játéktáblán egy raktár, és minden kitermelt nyersanyag oda kerül be. A raktárról pedig tudniillik, hogy bármikor, bárki által kerül fel ugyanabból a nyersanyagból a harmadik darab, akkor az a játékos leveszi azt a 3 nyersanyagot a raktárból, 1-et felrak közülük az import oszlopra, majd ebből győzelmi pontokat zsebel be. Nem számít tehát, ha te 2 szenet termeltél ki, míg az ellenfeled csak 1-et, a kreditet ő kapja érte, hiszen ő fejezte be a munkát, ő volt a hasznosabb elvtárs!

No azért csüggedni sem kell, ugyanis van egy termeléskerék a táblán, és minden egyes nyersanyagért azon előreléptethetjük a saját jelölőnket, ha pedig egy teljes kört sikerült megtenni, az 2 győzelmi pontot és 1 kristályt fog érni, ez utóbbit a saját készletünkbe zsebeljük be. A kristályok a játék során a raktárban nyersanyagra válthatóak be, de ez nem számít termelésnek a keréken való előrelépés szempontjából, vagy fordítva, az oda kitermelt nyersanyagok válthatóak be kristályokra. Ezen kívül a sörözőben például 1 kristályért elkérhetjük más fejadagját, így a saját munkásunk kedve még tovább növekszik az alapon felül, míg valaki más kedvét le tudjuk csökkenteni. Végül a Szovjetek Palotáját is kristályokból építjük, ez pedig azért számít, mert itt egy licit van a helyszín győzelmi pontjaiért. Értelemszerűen a több kristály több pontot ér. Legvégül minden 2 kristály, amit a játékos nem költött el, és a készletében marad, 1 győzelmi pontot fog érni a játék végén, valamint a zsebben maradt kristályok mennyisége lesz a döntő, ha döntetlen alakulna ki.

A jól megérdemelt munka kemény gyümölcse

Látható hát, hogy jól meg kell fontolni, ki, mikor, melyik munkással és milyen akciót hajt végre, hiszen könnyen előfordulhat egy rossz tervezés hatására, hogy az ellenfelünk aratja le verejtékes munkánk babérjait.

Maga a játék tehát nem bonyolult, nagyjából 5 perc alatt el lehet magyarázni, azonban mégis változatos tud lenni alapjáraton is, de a tapasztalt játékosok számára készültek variáns kártyák, amik a munkásoknak adnak egyedi képességeket, illetve helyszínek akcióit váltják le valami sajátosságra, ezzel is növelve a játék újrajátszhatóságát.

Reméljük sikerült kedvet szereznünk a Vörös Előőrshöz, mi nagyon megkedveltük ezt a játékot, úgyhogy 2020-ban el is hozzuk nektek magyarul (a stílszerű orosz kiadásról még az elvtársakkal egyezkedünk – csak vicc, nem hozzuk oroszul). Most pedig, a pihenés után ideje visszamenni a mezőre és dolgozni, ám előtte még, álljunk vigyázzba és énekeljük együtt, büszkén:

Szövetségbe forrt szabad köztársaságok,
A nagy Oroszország kovácsolta frigy…

*BGG Bo(szám): a BoardGameGeek társasjátékos fórumon bevett kifejezés, best of (szám), amivel azt jelzik, hogy egy társasjáték mennyi emberrel nyújtja a legélvezetesebb játékélményt
A képek forrása: BoardGameGeek.com

blog comments powered by Disqus