Szkítia fosztogatói - pontosítások és gyakori kérdések

Kedves Játékosok!

Társasjátékozni nem mindig egyszerű feladat. Biztos közületek is sokan találkoztak már olyan címekkel, amiknek a szabálykönyve vaskosabb olvasmány. Egy ilyen játékszabálynak nemcsak az elsajátítása, hanem a megírása is komoly erőfeszítés (nem is beszélve a fordításról, ami során úgyszintén történnek finomhangolások). Előfordul, hogy hibák maradnak a játékban, annak ellenére, hogy sok gondos szem nézi át a munkát addigra, mire eljut a ti polcaitokra.

A szerzőtől, Shem Phillipstől értesültünk, hogy sajnos a Szkítia fosztogatói társasjátékban is maradt egy pontatlanság, amit a fogalmak keveredése eredményezett. Szerettünk volna Titeket mihamarabb tájékoztatni, de ha már beszélgetünk a játékról, úgy gondoltuk, készítünk nektek egy csokorba gyűjtve gyakran ismételt kérdéseket, olyan témában, amiket már felvetettek korábban a játék Board Game Geek-en olvasható fórumain.

 

Mikor ér véget pontosan a játék?

Egy éles szemű játékos szúrta ki, hogy a youtube-on látható szóló végigjátszás videóban máskor ért véget a játék, mint a szabálykönyv szerint. A szabály úgy fogalmaz: „A játék a végéhez közeledik, amikor már csak 2 település maradt, amit ki lehet fosztani”, Shem Phillips visszaigazolása szerint viszont itt a ’település’ helyett a ’fosztogatásmező’ a helyes fogalom.

 

Mi is akkor az a ’település’? És mi a ’fosztogatásmező’?

A központi játéktáblán két szomszédos fosztogatásmező képez egy települést (ahogy a képen is látható). Egy település kifosztásakor csak egy mezőről szerzel zsákmányt, illetve ha található rajta küldetés lapka képpel lefelé, megfordítod azt. Így tehát egy településen két fosztogatásnyi akció lehetséges.

település

fosztogatásmező

 

A ’kereskedő’ esetében tényleg 1 ellátmánnyal kell teljesíteni küldetést?

Nem. Sajnos ezen a kártyán is összekeveredett két fogalom, helyesen ez a kártya azt biztosítja számodra, hogy 1 zsákmánnyal vagy 2 erővel kevesebbel teljesíthetsz egy küldetést. Ez a típusú osztagkártya kétszer szerepel a játékban.

 

Aranyat nagyon kevés küldetéshez lehet felhasználni, lehetséges, hogy ez joker zsákmány?

NNem, csak azoknál a küldetéseknél használhatod fel az aranyat, ahol jelölve van a lapkán, ellenben míg az többi zsákmánytípusból a megmaradt készleted felszerelésenként és szekerenként 1-1 pontot ér, a jószágokért pedig páronként szerzel 1 pontot, addig az megmaradt aranyak után egyenként 2 pontot szerzel.

 

Némelyik osztagkártyán a „kapsz 1 kártyát”, míg másik osztagkártyákon a „húzz egy kártyát” megfogalmazás szerepel. Van különbség?

Nincs. Valószínűleg a Raiders of the North Sea játék kiegészítőjéből maradt meg ez a terminológia, ahol a Mead Hall helyszínről a ’draw’ pakli tetejéről húzást, míg a ’gain’ egy képpel felfelé lévő lap megszerzését jelentette. A Szkítia fosztogatóiban nincs ilyen különbség.

 

Miért különböző színűek a munkások? Hiszen nem tartoznak kifejezetten egyik játékoshoz sem.

Bárki beszervezheti ezeket a munkásokat a klánjába. Ha úgy jobban tetszik, a kékek a helyi munkaerő, akik a szkíta faluban tevékenykednek, a szürkék a könnyen mozdítható lovasság, akiket a közeli területekre küldhetsz fosztogatni, a piros munkások pedig tengerentúli elit harcosok, akiket távoli birodalmakban vethetsz be. Ha segít jobban elképzelni, és tematizálni a játékot, akkor képzeld el úgy, hogy a kék munkások nagyon fáznak, ezért nincs sem erejük, sem kedvük túl messzire menni hazulról, néhányuk azonban felmelegedett a kalandozások során, és visszanyerték eredeti, szürke színüket. A piros munkásaink vérét pedig olyannyira felpezsdítette a kumisz, hogy bárhol bárkivel hajlandóak megküzdeni.

 

Huba hőskártyája nem lett kicsit OP?

Bár elsőre úgy tűnik, túl erős (overpowered) a többi hőshöz képest, Huba kártyájával nem ingyen tudsz küldetést teljesíteni. Továbbra is ki kell fizetned a küldetés költségeit, így a képessége igazából egy extra akció, ami mindjárt nem tűnik olyan vészesnek.

 

A sasok kétszerező képessége nem teljesen tiszta minden osztagkártya esetén.

Néhány duplázódás valóban érdekes. A ’ha meghal’ megfogalmazás esetén (pl.: zsoldos, bosszúálló, sírásó, védő) nem kell kétszer meghalnia a karakternek a fosztogatás során, ha egyszer meghal, kétszer hajthatod végre az akcióját. Ha a bajkeverő hatását kétszerezi egy sas, akkor akár ugyanazzal a kockával is dobhatsz kétszer. A kereskedő esetében, bár nem számmal került jelölésre, de ugyanúgy duplázható az 1 plusz akció a vezér sátrában. A zsarnok esetében viszont félreérthető lehet a számok használata: nem szükséges 2 kumisszal fosztogatnod, ha egy kumisszal fosztogatsz, akkor 2-vel nő az erőd (természetesen itt is abban az esetben, ha fennáll a sas kétszerezése).

 

 

Reméljük, hogy tudtunk segíteni a szabályok értelmezésében és a játékélményben ezzel a gyűjteménnyel. Lehetséges, hogy még így is maradtak bennetek kérdések, homályosan értelmezhető pontok a Szkítia fosztogatóival kapcsolatban. Nyugodtan írjátok meg nekünk ezeket az ezzel kapcsolatos Facebook posztunk alá kommentben, vagy a webshop@reflexshop.hu címen az ügyfélszolgálatunknak, és igyekszünk miharabb eloszlatni a kételyeket! Addig is jó fosztogatást, jó játékot!